Skip to main content

Het is een veel voorkomend fenomeen in vacatureteksten: de term ‘opdrachtgever.’ Recruiters noemen dan niet expliciet de organisatie voor wie ze werven. Zonde, want door die vaagheid haken kandidaten af en dat scheelt dus geschikte sollicitanten. In dit artikel leggen we uit waarom wij graag jouw bedrijfsnaam noemen (en waarom we dat soms noodgedwongen niet doen). 

Er zijn grofweg twee redenen waarom de naam van een organisatie niet wordt genoemd in een vacaturetekst. Er zijn bedrijven die het niet willen. Omdat ze niet willen laten merken dat ze een recruitmenbureau hebben ingeschakeld of omdat de vacature ter vervanging van een medewerker is die nog van niets weet. Vaker kiezen recruiters ervoor omdat ze een vacature niet exclusief in bemiddeling hebben.

Waarom noemen we in zo’n geval de opdrachtgever niet? Omdat recruiters dan bang zijn dat kandidaten solliciteren bij het bedrijf zelf en de recruiter met lege handen achterblijft. Vacatureteksten worden dan vager gehouden om sollicitanten niet in een vroegtijdig stadium te verliezen. We werken voor het grootste gedeelte no cure no pay, dus zonder plaatsing zijn onze inspanningen voor onze eigen rekening. Dan is het dus zonde om geschikte kandidaten aan te trekken, maar niet de kans te krijgen ze te bemiddelen.

Het resultaat is niet optimaal: vage teksten, die dus minder geschikte kandidaten aantrekt. Dat is ook een van de belangrijkste redenen dat we liever op basis van exclusiviteit werken. De zekerheid dat we volledig transparant kunnen werken, levert meer en betere resultaten op. Zeker in een krappe arbeidsmarkt is ‘meezoeken’ met de werkgever zelf of tegelijkertijd met andere intermediairs niet aantrekkelijk.

We hebben afgelopen jaar regelmatig tegen organisaties gezegd dat we liever wachten totdat andere bureaus klaar zijn en we daarna op basis van exclusiviteit ons wervingsapparaat opstarten. We hebben al heel vacatures, dus als we een nieuwe vacature aannemen, willen we er ook effectief en slagvaardig mee aan de slag kunnen. Daar passen vage vacatureteksten die kandidaten afschrikken niet bij.

Kortom, vul de vacature zelf in of schakel een intermediair in die niet met jouw eigen recruiters of met andere recruiters hoeft te concurreren. De daarmee gepaard gaande focus en transparantie levert sneller betere kandidaten op. En dat is toch in ieders belang?

BlogSolliciterenTips
10 mei 2022

5 tips voor de voorbereiding op je sollicitatiegesprek.

Uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek? Dan krijg je de kans om jezelf te presenteren en kennis te maken met de werkgever. Tijd dus om te laten…
BlogFlexibility LimburgJob MarketingReferentiesTopwerkgevers
5 mei 2022

Recensie: Job Marketing bij Melano Een aantal maanden geleden heeft Flexibility Limburg een werken-bij omgeving op de website gecreëerd voor Melano Jewelry, om op die…
BlogFlexibility LimburgJob MarketingKennisbank
4 mei 2022

Hoe jij als ondernemer je voordeel kan doen met de principes van ‘Growth Hacking’ in Recruitment

Hoe jij als ondernemer je voordeel kan doen met de principes van 'Growth Hacking' in Recruitment ‘Growth Hacking‘ is een term die sterk in opkomst…