Skip to main content

Waar letten recruiters op als ze zoeken op LinkedIn?

LinkedIn is het belangrijkste professionele netwerk ter wereld. Vrijwel alle recruiters beginnen er hun zoektocht naar kandidaten voor hun vacatures.  Als je niet actief bent op LinkedIn, laat je dus een grote kans liggen op een nieuwe baan.  Maar hoe zoeken recruiters eigenlijk? En als ze je profiel gevonden hebben, waar letten ze dan op? We leggen die vragen voor aan onze recruiters Nienke Klaar en Lenny Gerards.

Een snelle tip als je gevonden wil worden, is dus geen maffe functietitels te gebruiken, zoals ‘salestijger’ of ‘verkoopkoning’.

Het begint bij functietitels
Nienke: “Ik begin eigenlijk altijd met zoeken op functietitels. Daar gebruik ik dan altijd varianten van via een Boolean-search. Een snelle tip als je gevonden wil worden, is dus geen maffe functietitels te gebruiken in je profiel. Zoektermen als ‘salestijger’ of ‘verkoopkoning’ zal ik niet snel gebruiken.”

Lenny: “Verder begin ik ook meteen met termen die aangeven dat iemand op korte termijn beschikbaar is. Denk daarbij bijvoorbeeld aan ‘nieuwe uitdaging’, ‘beschikbaar’, ‘available’ of  ‘op zoek. Het eerste wat daarna zichtbaar wordt, is een lijst van namen met headlines en profielfoto’s. Daar maakt een potentiële kandidaat dus een eerste indruk.”

Nienke: “Onbewust heb ik dan meteen een beter gevoel bij een goede professionele foto. Het ligt ook wel aan de functie waarvoor ik zoek, maar als ik een commerciële vacature in behandeling heb, valt iedereen zonder fatsoenlijke foto af. Want hoe commercieel ben je als je niet begrijpt dat een Linkedinprofiel in orde moet zijn?

Lenny: “De grootte van een netwerk vind ik ook wel een graadmeter. Profielen met echt heel weinig connecties geven daarmee eigenlijk onbewust de boodschap af dat ze niet met social media of netwerken bezig zijn. Ik haak sowieso sneller af als een profiel onvolledig is of er echt 0 aandacht aan besteed is.

Daarna werkervaring en opleiding
Nienke: Eenmaal doorgeklikt wil ik snel zien of het de moeite waard is om contact met iemand op te nemen. Dus dan probeer ik te beoordelen of iemand de werkzaamheden van een vacature kan uitvoeren  en of hij/zij dat ook zou willen. Iemand die wel saleservaring heeft, maar al jaren als administratief medewerker aan de slag is, wil vermoedelijk niet meer terug naar een commerciële functie.

Lenny: Of iemand komt wel uit een zoekopdracht naar voren, omdat de functie wel in zijn profiel staat. Maar als je dan inzoomt, blijkt iemand stappen te hebben gemaakt en is de vacature onder zijn of haar niveau.

Nienke: “Daarom scroll ik dus meteen naar werkervaring en daarna naar opleidingen. Eigenlijk zoals ik dat ook bij een gewoon cv zou doen. Helemaal mooi natuurlijk als daar concreet en in duidelijke taal staat wat iemand in een functie gedaan en gepresteerd heeft. Dat wordt toch wel vaak vergeten. Hoe uitgebreider je werkzaamheden zijn beschreven, des te sneller is een match gemaakt.

Lenny: Je ziet er ook vaak alleen maar de marketingpitch van de werkgever staan. Dat geeft misschien wat informatie over het bedrijf, maar zegt natuurlijk minder over de werkzaamheden van de persoon. Dat geldt ook voor de summary. Daar zou ik graag lezen wat iemand echt wil en goed kan. Waar zijn persoonlijke toegevoegde waarde precies zit.”

Nienke: “Ik raad kandidaten altijd aan een korte en krachtige functiebeschrijving te geven en in de voordelen van de werkgever te denken. Waar heb jij het bedrijf echt mee geholpen? Een paar bullets zorgen ervoor dat het nog overzichtelijker is.”

Aanbevelingen zijn goud waard
Lenny: Kijk jij ook altijd naar aanbevelingen? Het zijn eigenlijk openbare referenties, die dus eigenlijk nog meer waard zijn dan het bijna obligate commentaar dat je krijgt als je voormalige werkgevers belt.”

Nienke: “Ja, al zie je ze maar weinig. Veel mensen vinden het toch lastig om uit zichzelf om een aanbeveling te vragen. Maar ik vind ze inderdaad goud waard. Zeker als er in te lezen valt waar iemand dan concreet in uitblonk. Als iemand bereid is dat voor je op te schrijven, dan zegt dat natuurlijk wel veel. Het vormt de bewijskracht bij de rest van het profiel.”

Tot slot, wat is de belangrijkste tip?
Lenny: “Steek tijd in je profiel! Maak het helemaal compleet en zorg dat het er allemaal verzorgd uitziet. En blijf onderhoud plegen, dus kom eens in de zoveel tijd terug om te zien of er zaken moeten worden aangepast.”

Nienke: “Door documenten en media toe te voegen aan je summary en werkervaring maak je het  geheel nog mooier. Daar worden recruiters zoals wij altijd blij van!”

Bekijk de vacatures van Flexibility Limburg
Tips
20 augustus 2021

Krijg een complete CV makeover in augustus!

Bij Flexibility Limburg zien we dagelijks vele tientallen CV's, dus wij weten inmiddels wat werkt en wat niet. And guess what? We gaan jou aan…
Tips
18 augustus 2021

Hoe je na de vakantie een vliegende start maakt

Lekker man, je bent op vakantie geweest en weer helemaal zen. Niet alleen zie je er gebruind uit, dankzij de vrije tijd heb je het…
BlogTips
7 juli 2021

Wat lezen we bij Flexibility Limburg deze zomer?

De zomervakantie staat voor de deur, dus hoog tijd om eens lekker bij te lezen. We delen 16 boeken die we onlangs gelezen hebben of…