Wedden dat werknemers dit belangrijk vinden?
Steeds meer werknemers willen werken bij bedrijven die een positieve invloed hebben op de maatschappij. Zij verwachten dat een goede werkgever voldoet aan de veranderende eisen van de omgeving. Goed opgeleide werknemers zijn zich ervan bewust dat zij een luxepositie op de arbeidsmarkt hebben en zijn dan ook kritisch in de keuze naar een (nieuwe) baan. Een goed salaris alleen is voor een steeds grotere groep werknemers niet voldoende. Dit geldt niet alleen voor de millennials. Werknemers vinden het belangrijk dat zij een carrièrestap kunnen maken en uitdaging hebben. Ook de balans tussen werk en privé wordt steeds belangrijker. Werknemers willen werk van betekenis, zij willen kunnen vertellen hoe zij individueel en met collega’s het verschil maken.
Is de werkzoekende de bepalende partij?
Werkgevers zullen op alle niveaus moeten erkennen dat de werknemer de bepalende partij is en voorlopig blijft op de arbeidsmarkt. Met name de goed opgeleide, ervaren en gemotiveerde kandidaten zullen hoge eisen stellen aan hun omgeving. Professionele omgang met deze (potentiële) werknemers wordt voor bedrijven van levensbelang. Want alleen wie de best opgeleide, meest creatieve, meest klantgerichte en vooral meest gemotiveerde medewerkers heeft, zal de concurrentieslag winnen.
Door de hectiek van de dag nemen (latent) werkzoekenden niet de tijd om zich rustig te oriënteren op verschillende werkgevers.
Ondanks dat kandidaten het voor het zeggen hebben, vinden zij het lastig om te weten welk bedrijf nou echt bij hen past. “What’s out there?” en “Wat past bij mij?”, zijn belangrijke vragen die spelen bij (latent) werkzoekenden.
Soms is solliciteren nog een stap te ver voor (latent) werkzoekenden. Vooral als het gaat om posities bij bedrijven die nog niet zo bekend zijn bij de werknemer. Soms hebben zij al een baan en staan werknemers alleen open voor beter. Toch blijft het bij hen wringen dat ze toe zijn aan iets nieuws en betekenisvol werk.
Werkgevers, vertel je verhaal!
Een grote kans dat jij als werkgever genoeg te bieden hebt om in te spelen op de behoeften van de hedendaagse werknemers. Maar hoe vertel jij jouw verhaal aan deze groep mensen. Hoe kun je hen bereiken en overtuigen? Hoe weet jij de perfecte match te maken met een kandidaat? Employer branding is hiervoor zeer belangrijk. Recruitment is tegenwoordig immers veel marketing. Employer branding is in 2020 een must en als jij jouw waardepropositie (employer value proposition) over wil brengen bij werknemers, moet je hierin investeren.
(Latent) werkzoekenden staan open voor iets nieuws, maar weten niet welke werkgevers er zijn en bij hen passen. Werkgevers staan open voor talenten, maar weten niet hoe ze hun verhaal bij de werkzoekenden onder de aandacht kunnen brengen.
Hier zijn 3 tips voor om jezelf als werkgever in de spotlight te zetten:
Testimonials van werknemers
Werknemers zijn jouw belangrijkste ambassadeurs, hun testimonials zijn daarom essentieel om toe te voegen aan de carrièrepagina. Het kan er niet alleen voor zorgen dat ‘passieve’ kandidaten voor jou willen werken, maar het kan ook als bewijs dienen waarom ze voor jouw organisatie willen werken. Je medewerkers weten tenslotte hoe het is om bij je te werken en zullen eerlijk aangeven waarom je de beste keuze bent voor potentiële kandidaten.
Gebruik rich media
Wist je dat de gemiddelde persoon slechts 20% van de tekst op een website leest? Door jouw verhaal via afbeeldingen en video’s te delen, kun je een betere indruk van je bedrijfscultuur wekken én zorg je ervoor dat je alle potentiële kandidaten bereikt.
Kies de juiste mix
Je organisatie bestaat waarschijnlijk uit diverse generaties. En mensen in verschillende levensfasen hebben verschillende behoeften. Het is dus de uitdaging een balans te vinden tussen kenmerken die een jongere en een meer oudere doelgroep aanspreken. In je vacatureteksten kun je een accentverschil aanbrengen. Splits desnoods je vacatures op in verschillende teksten, richt deze op de verschillende senioriteitsniveau ’s waarnaar je zoekt voor een desbetreffende functie. Denk hierbij ook aan het gebruik van de juiste media, ook deze dient gekoppeld te worden aan het senioriteitsniveau van de vacature.
Bij Flexibility Limburg helpen wij onze klanten met de invulling van zulke projecten. Wij helpen bij het opzetten van one-pagers voor vacatures, gehele werken-bij sites en ondersteunen onze klanten bij het opstellen van goed converterende vacatureteksten. Meer weten hierover? Neem dan contact met ons op via onderstaande button!