Iedere werkgever en recruiter heeft het wel eens meegemaakt: kandidaten die midden in een sollicitatieprocedure afhaken. Vervelend en zonde van de tijd, helemaal als die vertrokken kandidaat op papier de juiste match was voor de vacature. Het is dus zinvol om de duur van sollicitatieprocedures af te stemmen op de voorkeuren van kandidaten. 

Brandchart deed onderzoek naar wat kandidaten de ideale duur van een sollicitatieprocedure vinden. De antwoorden van de 7084 respondenten tonen aanzienlijke verschillen tussen de werkvelden. Ook opleidingsniveau blijkt een factor te zijn bij het de voorkeur van de ideale lengte van sollicitatieprocedures.

Mbo-kandidaten willen een kortere procedure dan hbo+ kandidaten
Uit het onderzoek komt naar voren dat mbo-kandidaten de voorkeur geven aan een sollicitatieprocedure van 2 weken Kandidaten van hbo- en wo-niveau nemen genoegen met maximaal 3 weken.

Verschillen per beroepsgroep
Ook per beroepsgroep zijn er belangrijke verschillen. Kandidaten voor een HR-functie blijken een langere procedure acceptabel te vinden dan de meeste andere beroepsgroepen. Een meerderheid van HR-kandidaten wil binnen 4 weken klaar zijn. Bij procedures voor Managementfuncties en Marketing- en Communicaties ligt het aantal weken op 3. In de Supply Chain wil een meerderheid van de kandidaten zelfs duidelijkheid binnen 2 weken.

 

 

Advies: hou het tempo erin!
Alhoewel het onderzoek uit 2019 komt, geeft het een duidelijk signaal: zorg dat dat het tempo erin blijft. Daarbij zijn er verschillen per branche waar je rekening mee kunt houden, maar stem de procedure altijd af op de doelgroep. Bij het werven van nieuwe medewerkers moeten tenslotte de kandidaten centraal staan en niet de voorkeuren van de werkgever. Succes!

Bron: Brandchart

Onboarding
16 juni 2021

4 vragen over de onboarding van Etienne Fruitman bij SFA Benelux

De eerste werkdag bij een nieuwe werkgever is best spannend. Je maakt kennis met nieuwe collega’s, krijgt een nieuwe werkplek en gaat aan het werk…
BlogInterview
16 juni 2021

Roy Reulen (MCM): “Persoonlijke doelen zijn zakelijke doelen geworden sinds ik mede-eigenaar ben van MCM”

Samen met Financieel Directeur en mede-eigenaar Roy Reulen van Metals Chemicals Maastricht (MCM) bespreekt Paul Bergs thuiswerken en hun persoonlijke drive.  "Al voor de coronacrisis…
Columns
9 juni 2021

Hoe mijn managementstijl veranderde door corona

Ik ben een ondernemer die het liefst strak op de dagelijkse business zit. Ik wil zien wat er gebeurt en waar mijn mensen mee bezig…