Skip to main content

Lekker man, je bent op vakantie geweest en weer helemaal zen. Niet alleen zie je er gebruind uit, dankzij de vrije tijd heb je het gevoel dat je de hele wereld aan kunt. Mooi! Het is natuurlijk zaak om die mindset vast te houden als je weer aan het werk gaat. Maak je comeback makkelijk door deze tips op te volgen! 

Begin met het opruimen van je werkplek 

Een opgeruimd humeur in een opgeruimde omgeving! Begin met het opruimen van je werkplek, zodat je daarna letterlijk en figuurlijk met een schone lei aan de slag gaat. Geef dat beeldscherm even een schoonmaakbeurt, vul pennen en schrijfblokken aan en zorg natuurlijk voor een uitstekende kop koffie. Tijd om te beginnen!

Check je agenda

Neem een kijkje in je agenda en weet wat je te wachten staat. Zijn er nieuwe afspraken bij gekomen of is er vergadering ingelast? Jij laat je niet verrassen. Nu weet je ook hoeveel ruimte je hebt om met lopende projecten en nieuwe opdrachten aan de slag te gaan.

Tijd voor de emails

Vermoedelijk loopt je inbox over als je net terug bent van vakantie. Geen probleem, dat heb je binnen een half uurtje op orde. Volg gewoon onderstaande stappen.

  1. Verwijder alle mails van voor je vakantie. Als die niet belangrijk genoeg waren om voor je vakantie te behandelen, zijn ze je aandacht nu zeker niet waard. In de prullenbak ermee.
  2. Staan er mailjes bij die je binnen een minuut kunt afhandelen? Doe dat dan meteen.
  3. Mails die meer tijd nodig hebben, verplaats naar je naar de map ‘Afhandelen’. Vervolgens plan je een moment in je agenda dat je hier tijd voor hebt.
  4. De echt belangrijke mails gaan niet een aparte map, maar verplaats je rechtstreeks naar je agenda. Iedere mail een eigen item dus.

Ontvang je veel nieuwsbrieven? Dan is het wellicht een goed idee om regels in te stellen die ervoor zorgen dat die mails in de map ‘Lezen’ belanden. Ze hebben geen prioriteit en horen dus geen aandacht te vragen in je inbox.

Werk nu je agenda nogmaals bij

In principe ben je nu weer helemaal bij. Tijd dus om je agenda bij te werken en met je projecten en taken aan de slag te gaan. Dat doe je uiteraard niet zonder planning, dus je opent nu je agenda en zorgt dat je de komende dagen weer volgens een planning gaat werken. Taken met hoge prioriteiten eerst en bij voorkeur meteen in de ochtend, aangezien je dan op je productiefst bent.

Sluit in ieder geval je email af, zodat je niet wordt afgeleid. Het is verstandiger je email op vaste momenten te checken, bijvoorbeeld in de ochtend, na de lunch en vlak voordat je naar huis gaat. Je gebruikt de eerder genoemde stappen om die emails af te handelen.

Praat bij met collega’s

Het leukste van terug zijn op kantoor is waarschijnlijk het kunnen bijpraten met je collega’s. Zeker doen, al is het maar om te proeven hoe de sfeer is en welke belangrijke zaken er  zijn gebeurd in jouw afwezigheid. Laat je zeker niet in een klaagsessie betrekken! Je bent uitgerust, fit en hebt net je werk voor de komende tijd geordend. Laat je niet uit je positieve mindset halen!