Skip to main content

Anno 2022 zal niemand meer het belang van een goede recruitmentsite ontkennen. Toch gaat het in de praktijk nog vaak mis bij de meest essentiële onderdelen. Een veel gemaakte fout bij het opzetten van een werken-bij site is dat organisaties dit doen vanuit hun eigen oogpunt in plaats vanuit die van de kandidaat.  Ze willen vaak graag vertellen over wie ze zijn, welke afdelingen ze hebben en welke producten ze aanbieden, maar is dit wel waar een kandidaat naar op zoek is?

Veel mensen blijven niet langer dan 2 minuten op de gemiddelde werkenbij-site, omdat ze in die tijd niet vonden wat ze zochten of door te veel corporate jargon moesten heen worstelen. Genoeg werk aan de winkel dus nog voor de gemiddelde werkenbij-site, bijvoorbeeld door deze 9 musthaves uit dit artikel te volgen!

#1. Zet je pagina’s op vanuit je doelgroepen

Dit lijkt een open deur, maar toch gebeurt het vaak niet. Je landingspagina’s zijn belangrijke toegangspoorten tot je Candidate Journeys, speel hier in op de wensen en behoeften van je kandidaten, wat willen zij zien? Een kandidaat moet bovendien binnen 4 seconden duidelijk kunnen zien waar ze de informatie kunnen vinden die ze zoeken, anders zijn ze weer vertrokken. Die informatie is heel specifiek, welke interessante vacatures hebben ze voor mij en wat hebben ze iemand zoals ik te bieden?

#2. Wees visueel

Ja, dit artikel is ook weer: veel tekst. Maar besef dat de kandidaat van nu visueel georiënteerd is. Effectieve werkenbij-sites maken daar slim gebruik van. Niet alleen met veel fotografie, maar ook met video’s. Denk aan: een dag in het leven van verschillende medewerkers, een virtuele rondleiding door het gebouw, zelfs een video van een hiring manager die een bepaalde vacature in zijn eigen woorden uitlegt. Hoe meer foto’s en video op de site, hoe langer mensen blijven, en hoe groter de kans dat ze uiteindelijk solliciteren.

#3. Geef iedere Candidate Journey een eigen landingspagina

Maak voor iedere doelgroep een aparte landingspagina, waar ze in hun Candidate Journey duiken. Zorg dat je kandidaten direct relevante informatie op hun landingspagina vinden. Geef ze heel gericht inzichten in wat je organisatie te bieden heeft, denk aan vacatures, opleidingen en doorgroeimogelijkheden. Hoe concreter, hoe beter je tot de verbeelding spreekt. Laat je een collega aan het woord in een blog of video? Laat het dan echt een collega in de betreffende functie zijn, niet de directeur…

#4. Ga micro

Één werkenbij-site voor de hele organisatie? Het is waarschijnlijk wel zo praktisch. Maar zou iedere doelgroep zich hierdoor aangesproken voelen? Steeds meer organisaties kiezen er daarom voor om hun ene werkenbij-site op te delen in meerdere, kleinere, meer gerichtte ‘micro-sites’. Hier kunnen ze relevante content delen voor een specifieke functie(groep) voor een bepaald publiek. Dit vergroot de aantrekkelijkheid, effectiviteit en het nut van zo’n site.

#5. Geef een voorproefje

Behalve dat je kandidaten op de landingspagina’s de mogelijkheid biedt om door te klikken op vacatures en te solliciteren, kun je ook voor andere conversies kiezen. Geef kandidaten bijvoorbeeld de mogelijkheid om een job alert aan te zetten, een nieuwsbrief te ontvangen of mee te doen aan een event, zoals een meeloopdag. Zo kunnen ze proeven aan je organisatie zonder direct te solliciteren. Latent werkzoekenden zullen immers niet meteen na één keer een vacature te hebben gezien denken aan het achterlaten van hun huidige baan en solliciteren op de functie, dat heeft tijd nodig, zeker in deze markt!

#6. Wees doorzoekbaar

Gegeven de korte tijd die kandidaten hebben, is het belangrijk dat ze snel op de plek van hun gewenste bestemming kunnen komen. Dat betekent bijvoorbeeld: een duidelijke navigatiebalk bovenin je pagina, gericht op wat kandidaten het meest geneigd zijn te zoeken. Maar ook: een zoekmachine die mensen de goede kant ophelpt. Liefst met een kop die tot actie aanzet: ‘Je volgende carrière start hier’, of: ‘Vind je droombaan’.

#7. Wees divers

Nog zo’n onderwerp waar je anno 2022 gewoon niet meer onder uitkomt: diversiteit en inclusiviteit. Kandidaten verwachten het terug te zien, niet alleen in beeld, maar liefst ook in tekst.

#8. Wees open over proces

Deze voorlaatste les is een les die gelukkig op steeds meer werkenbij-sites is terug te vinden. Maar nog lang niet op alle! Terwijl juist informatie over het proces een van de belangrijkste dingen is waar werkzoekenden naar op zoek zijn. Hoe lang duurt het voordat ik antwoord krijg? Hoeveel gespreksrondes staan er gepland? En met wie?

#9 Houd je sollicitatieformulier zo simpel mogelijk

Een sollicitatieformulier kan je conversie maken of breken. Ten eerste is het belangrijk dat het formulier op je recruitmentsite staat. Link je door naar een andere website met een andere look & feel, dan haakt lieft 40% af. Ook als je te veel informatie wilt ontvangen via het sollicitatieformulier, schrik je mensen af. Beoordeel welke informatie je écht nodig hebt en zorg dat alleen deze vragen terug te vinden zijn in het sollicitatieformulier.

Accelerate your recruitment

Onze aanpak is helemaal opgebouwd vanuit de Candidate Journey. Met verschillende ingrediënten richt je een werken-bij site in die de Candidate Journey van begin tot einde begeleidt. Benieuwd hoe wij dit precies aanpakken? Schroom dan niet en neem contact met ons op!

Blog
17 juni 2022

Solliciteren in de zomer? Doen!

Het is weer komkommertijd! Vakantie. Heerlijk – voor iedereen die z’n out-of-office mag aanzetten, tenminste. Want het bedrijf moet natuurlijk blijven draaien. Voor de vakantiegangers…
BlogJob MarketingKennisbank
25 mei 2022

Dit zijn anno 2022 de 9 musthaves van elke goede werkenbij-site

Anno 2022 zal niemand meer het belang van een goede recruitmentsite ontkennen. Toch gaat het in de praktijk nog vaak mis bij de meest essentiële…
ColumnsConcreet met Paul BergsInterview
16 mei 2022

Astrid Pinckaers: “Maar nu NEXT LEVEL dacht ik!”

“Ik begon in 2010 als franchise ondernemer bij Ricoh. Van veel mensen kreeg ik op dat moment te horen, ‘wat ga jij doen, iedereen gaat…