Skip to main content

Succesvolle bedrijven worden gebouwd door geweldige mensen. Het vermogen om talent te werven is bijna net zo belangrijk als het vermogen om dat talent vervolgens te ontwikkelen. Maar hoe komt het dat sommige nieuwe medewerkers zich sneller ontwikkelen dan anderen?

Dat is een vraag waar Google veel tijd en moeite aan besteedde door het uitvoeren van enquêtes en experimenten. De lijst met 5 eenvoudige tips stuurde het bedrijf naar managers de avond voor de eerste werkdag van een nieuwe medewerker. De tips zijn verrassend eenvoudig:

De lijst met 5 tips van Google

  1. Match de nieuwe medewerker met een buddy;

  2. Help de nieuwe medewerker een sociaal netwerk op te bouwen;

  3. Plan het eerste half jaar maandelijkse onboarding check-ins om de vinger aan de pols te houden;

  4. Moedig een open dialoog aan;

  5. Ontmoet de nieuwe medewerkers op de eerste werkdag.

Vooral die laatste tip is belangrijk, volgens het onderzoek van Google. Maar wat zeg je tijdens de ontmoeting tegen een nieuwe medewerker? Jeff Hayden van Inc.com legt de focus op de waarde die de nieuwe medewerker toevoegt aan de organisatie.

Beschrijf hoe de taak van de werknemer waarde creëert.

Leg in heldere termen de drijfveren van de organisatie uit. Waarin wil jouw organisatie het verschil maken? Of, zoals Simon Sinek het zou zeggen:  wat is de why van de organisatie? Vervolgens maak je duidelijk hoe de taak van de nieuwe medewerkers direct waarde toevoegt en bijdraagt aan het realiseren van de why. Leg uit hoe de nieuwe medewerker het bedrijf zo direct helpt een concurrentievoordeel te creëren en te behouden.

Breng de interne en externe stakeholders in kaart.

Neem de tijd om uit te leggen hoe de nieuwe medewerker waarde voor het bedrijf zal creëren en zo zijn of haar interne en externe klanten gaat bedienen. Wie zijn die stakeholders en wat streven ze na? Op deze manier help je de werknemer bij het opbouwen van een sociaal netwerk.

Stel samen kortetermijndoelen vast en stel de toon voor een feedbacklus.

In het begin van een dienstverband geldt: hoe korter de termijn, hoe beter. Op die manier kan de nieuwe medewerker een gevoel van momentum opbouwen. Hij of zij ziet concreet hoe hun taak waarde creëert en externe en interne klanten beïnvloedt. Pluspunt: er ontstaat automatisch een agenda voor de maandelijkse onboarding check-ins.

Maak duidelijk waarom de persoon is aangenomen.

Neem de tijd om nieuwe medewerker te vertellen waarom hij of zij is aangenomen. Dat is niet alleen om een specifieke rol te vervullen,  maar vanwege de specifieke vaardigheden, ervaring, houding en werkethiek die hij of zij toevoegt aan de organisatie. Zo verbindt je impliciet de  het individu, zijn of haar baan en hoe die rol waarde creëert.

Meer weten? Download ons gratis e-book!

Met ons e-book ‘Een goede onboarding voor nieuwe medewerkers’ bieden we je nu een duidelijke structuur voor een perfect inwerkprogramma. Je leest in ons  e-book uit welke fases een goede onboarding is opgebouwd en ontvangt handige tips en ideeën, waar jij direct mee aan de slag kunt!

Download ons e-book 'Een goede onboarding van nieuwe medewerkers'

Onboarding
9 september 2021

4 vragen over de onboarding van Suyen Martijn-Perez bij Vivere Europe

De eerste werkdag bij een nieuwe werkgever is best spannend. Je maakt kennis met nieuwe collega’s, krijgt een nieuwe werkplek en gaat aan het werk…
Flexibility LimburgOnboarding
3 augustus 2021

4 vragen over de onboarding van Luuk Bouwhuis bij Flexibility Limburg

De eerste werkdag bij een nieuwe werkgever is best spannend. Je maakt kennis met nieuwe collega’s, krijgt een nieuwe werkplek en gaat aan het werk…
Onboarding
20 juli 2021

4 vragen over de onboarding van Wum Lambie bij Rockpanel

De eerste werkdag bij een nieuwe werkgever is best spannend. Je maakt kennis met nieuwe collega’s, krijgt een nieuwe werkplek en gaat aan het werk…