De zomervakantie is een komen en gaan van vakantiegangers. Ben je net terug van vakantie, dan is het altijd even wennen. Hier enkele tips die jouw terugkomst op het werk kunnen vergemakkelijken.
ZET JE AFWEZIGHEIDSASSISTENT ÉÉN DAG LANGER AAN
Zorg ervoor dat niemand buiten je eigen organisatie verwacht dat je er al bent, je eerste werkdag begint volgens de afwezigheidsassistent een dag later! De mensen die je zien, weten dat je er bent. Iedereen aan de andere kant van de email-lijn denkt dat je morgen pas terugkomt, dus uit die hoek komt ook even niets urgents.
NEEM TIJD VOOR JE COLLEGA’S
Je collega’s hebben niet stilgezeten terwijl jij op het strand lag. Vraag hen wat er ondertussen op kantoor is gebeurd. Is er nog nieuws waar jij van op de hoogte moet zijn? Neem de tijd om met iedereen even bij te praten, het zal je goed doen.
MAAK EEN EFFICIËNT TO DO-LIJSTJE
Zorg dat je georganiseerd aan je dag begint door een to do-lijstje te maken. Neem een blad papier of een digitale notitie en schrijf al je taken op. Orden ze naar prioriteit of zet er de deadline bij. Beslis dan welke taken je vandaag uitvoert en welke later in de week. Neem niet meteen teveel hooi op je vork, het duurt even om ‘er terug in te komen’. Begin dus met de kleine zaken.
PAK JE VOLLE MAILBOX SLIM AAN
Je eerste dag terug op het werk is niet het uitgelezen moment om heel je mailbox op te kuisen. Die zit waarschijnlijk bomvol. Om zo geordend mogelijk aan de slag te gaan is het een goed idee om drie labels aan te maken in je mailbox, dit kan je met een kleurencode doen. Bijvoorbeeld rood voor ‘moet vandaag beantwoord worden’, blauw voor ‘moet deze week beantwoord worden’ en groen voor ‘kan ik waarschijnlijk verwijderen’.
De eerste dag verloopt misschien wat chaotisch en je zal nog heimwee hebben naar die vakantie maar voor je het weet zit je weer in je vertrouwde ritme. Heb je echt geen zin om naar je werk terug te keren, dan is een nieuwe baan misschien een oplossing? Hier vind je onze vacatures.